Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2007

ΒΡΑΒΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΕΙΡΟΤΕΡΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΤΟΥ 2007



O Διεθνής Οργανισμός για την προστασία των καταναλωτών Consumers International (CI), με τον οποίο συνεργάζεται στενά το Νέο ΙΝΚΑ, «απένειμε» για το έτος 2007 τα βραβεία των χειρότερων προϊόντων που κυκλοφορούν στην παγκόσμια αγορά.

Οι υποψηφιότητες για «τα διεθνώς χειρότερα προϊόντα» υποβλήθηκαν από οργανισμούς – μέλη της CI, αλλά και από το εξειδικευμένο προσωπικό της. Η τελική τετράδα, συμπεριλαμβανομένου του μεγάλου νικητή, επιλέχθηκε από την CI. Κριτήρια για την τελική επιλογή αποτέλεσαν, μεταξύ άλλων, το μέγεθος της κάθε εταιρείας, ο όγκος των πωλήσεων της παγκοσμίως, το μάρκετινγκ και η δυνατότητα να υπάρξει αλλαγή από την πλευρά της εταιρείας.

Η Coca Cola, η Κellogg's, η Mattel και ηΤakeda Pharmaceuticals κρατούν τα σκήπτρα του καταλόγου των διεθνών εταιρειών που καταπατούν τα δικαιώματα του καταναλωτή.
Τα βραβεία στοχεύουν να τονίσουν την απουσία εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και την κατάχρηση της εμπιστοσύνης του καταναλωτή από διεθνώς αναγνωρισμένες εταιρίες.

1. Εταιρία παιχνιδιών Mattel – Βραβείο επικίνδυνων παιχνιδιών Η Mattel αναγκάστηκε να αποσύρει από την αγορά 21 εκατομμύρια παιχνίδια μέσα σε πέντε εβδομάδες, εξαιτίας κατασκευαστικών ελαττωμάτων και χρήσης μολύβδου στη βαφή των παιχνιδιών. Η ανάκληση περιελάμβανε ένα παιχνίδι που τα επίπεδα μολύβδου στη βαφή του, ξεπερνούσαν κατά 200 φορές το επιτρεπτό όριο που ορίζεται από την αμερικάνικη νομοθεσία. Η Mattel κατηγορήθηκε ότι προέβαλε εμπόδια στις έρευνες της Αμερικανικής Γερουσίας και ότι προσπάθησε να αποφύγει την ανάληψη ευθύνης σχετικά με τα προβλήματα των προϊόντων της.
H CI δηλώνει:«Είναι μια κλασσική περίπτωση αποφυγής αποδοχής ευθυνών και μετάθεσης υπαιτιότητας σε παγκόσμια κλίμακα. Όποιος και να ευθύνεται, η ασφάλεια των καταναλωτών τέθηκε σε κίνδυνο και εκεί θα έπρεπε να εστιάσει η Mattel, όχι να κατηγορεί άλλους και να αποφεύγει να κατηγορηθεί.

»2. Coca Cola– Βραβείο μάρκετινγκ κακού ποτού για την εμφιάλωση νερού βρύσης H Coca Cola είναι αναμφίβολα μια από τις πιο αναγνωρίσιμες και πετυχημένες εταιρείες στον πλανήτη. Ακόμη όμως και αυτή έφτασε το μάρκετινγκ στα όρια του απαραδέκτου με το διεθνές εμφιαλωμένο της νερό, το Dasani. Το 2004, στο Ηνωμένο Βασίλειο η Coca Cola αναγκάστηκε να αποσύρει το Dasani ύστερα από την δημόσια κατακραυγή, αφού δεν περιείχε τίποτα περισσότερο από νερό βρύσης. Οι πωλήσεις όμως του Dasani εξακολουθούν να ανεβαίνουν στις ΗΠΑ και συνεχίζει την προώθησή του στη Βραζιλία, την Αργεντινή, τη Χιλή, το Μεξικό και σε άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής. Η ίδια η Coca Cola δηλώνει ότι το Dasani δεν είναι νερό πηγής, αλλά νερό βρύσης. Η διαφήμιση όμως και η συσκευασία του προϊόντος μπορεί να δημιουργήσει άλλη εντύπωση. Η Coca Cola δεν κάνει κάτι παράνομο, αλλά το να υπονοεί μέσω της διαφήμισης ότι το εμφιαλωμένο της νερό είναι ανώτερης ποιότητας από το νερό της βρύσης, είναι παραπλανητικό. Απλώς επανασυσκευάζει σε πλαστικές φιάλες μια κοινή πηγή και χρεώνει τους καταναλωτές εκατοντάδες με χιλιάδες φορές παραπάνω από ότι θα τους κόστιζε το νερό από τη βρύση.
H CI δηλώνει:«Η αδιάλειπτη πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες, όπως το νερό, είναι ένα βασικό καταναλωτικό δικαίωμα. Εμφιαλώνοντας νερό βρύσης για να μας το πουλήσουν, εταιρείες όπως η Coca Cola δημιούργησαν μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων, όταν 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι στον κόσμο δεν έχουν πρόσβαση σε πόσιμο νερό. Το να αποκομίζεις κέρδη από τα όλο και πιο εύθραυστα αποθέματα νερού είναι ανεύθυνο και ενάντια στα βασικά δικαιώματα των καταναλωτών σε όλο τον κόσμο.»

3. Kellogg's – Βραβείο ακατάλληλων τροφίμων για την διαφήμιση ανθυγιεινών τροφών για παιδιά Η Kellogg's είναι γνωστή σε όλο τον κόσμο για τα δημητριακά της. Καθοριστικός παράγοντας της επιτυχίας της Kellogg's αποτέλεσε η χρήση επίμονων και πειστικών διαφημιστικών πρακτικών στα παιδιά. Η Kellogg's πρόσφατα δήλωσε στην εφημερίδα «New York Times» ότι το 27% του προϋπολογισμού της δαπανήθηκε για διαφήμιση προωθώντας προϊόντα που απευθύνονται σε παιδιά κάτω των 12 ετών. Το θέμα όμως δεν είναι πως εμπορεύονται, αλλά τι εμπορεύονται. Η Kellogg's είναι μια από τις διεθνείς εταιρείες τροφίμων που βγάζουν χρήματα πουλώντας προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, ζάχαρη και / ή αλάτι. Όταν στις ΗΠΑ απειλήθηκε με νομικές διαδικασίες, η Kellogg's συμφώνησε να αλλάξει κάποιες από τις διαφημιστικές της πρακτικές, όμως η CI πιστεύει ότι η εταιρεία κάνει πολύ λίγα, με πολύ αργούς ρυθμούς. Παραδείγματα από την παγκόσμια συνεισφορά της Kellogg's στην διατροφή των παιδιών μας αποτελούν:
Τα δημητριακά Kellogg's στην Γαλλία - περιέχουν 33% ζάχαρη.
Τα Coco Pops στην Αυστραλία - περιέχουν 36.5% ζάχαρη.
Τα Frosties στο Ηνωμένο Βασίλειο - περιέχουν 37% ζάχαρη.
Τα Frosted Flakes στο Μεξικό – περιέχουν 40% ζάχαρη.
Τα μέλη της CI στην Αυστραλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Μεξικό αντέδρασαν ενάντια στις διαφημιστικές πρακτικές της Kellogg's σχετικά με προϊόντα που είχαν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη
Η CI δηλώνει:«Η CI είναι αποφασισμένη να σταματήσει το μάρκετινγκ των ανθυγιεινών τροφίμων για παιδιά. Μαζί με τα μέλη μας αγωνιζόμαστε για διεθνείς περιορισμούς στις διαφημιστικές πρακτικές για παιδιά κάτω των 16 ετών, ώστε να δώσουμε στα παιδιά μας την ευκαιρία να κάνουν ένα υγιεινό ξεκίνημα.»

Και ο μεγάλος νικητής:
4. Takeda Pharmaceuticals – Βραβείο διαφήμισης ακατάλληλου φαρμάκου για την διαφήμιση των υπνωτικών της χαπιών σε παιδιά Η αμερικανική θυγατρική εταιρεία της Ιαπωνικής εταιρείας φαρμάκων Takeda Pharmaceutical κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2006 μια τηλεοπτική διαφήμιση για το υπνωτικό της χάπι Rozerem. Ήταν μια διαφήμιση – «υπενθύμιση» την οποία, σύμφωνα με την αμερικάνικη νομοθεσία για την απευθείας διαφήμιση στους καταναλωτές, οι φαρμακευτικές εταιρείες μπορούν να χρησιμοποιούν για να επισημαίνουν στους καταναλωτές την ανάγκη να αγοράζουν τα φάρμακά τους. Η συγκεκριμένη διαφήμιση κυκλοφόρησε στην αρχή της σχολικής χρονιάς και έδειχνε παιδιά, σχολικούς πίνακες, βιβλία και ένα σχολικό λεωφορείο. Ο εκφωνητής έλεγε: «το Rozerem θέλει να σας υπενθυμίσει ότι η σχολική χρονιά άρχισε. Ρωτήστε τον γιατρό σας σήμερα αν και εσείς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Rozerem». Και από κάτω η ένδειξη «Επιστροφή στο Σχολείο». Δεν χρειάζεται να έχει κάποιος PhD στο μάρκετινγκ για να δει ότι αυτή είναι μια προσπάθεια να πεισθούν οι γονείς να αναζητήσουν υπνωτικά χάπια για τα παιδιά τους – για να τα βοηθήσουν να ξεπεράσουν το άγχος της έναρξης της σχολικής χρονιάς. Η διαφήμιση δεν ανέφερε τις σοβαρές παρενέργειες που θα μπορούσε να έχει αυτό το φάρμακο, όπως η αύξηση των τάσεων αυτοκτονίας σε ήδη πιεσμένους ασθενείς. Η Takeda pharmaceuticals επίσης παρέλειψε να αναφέρει τυχόν προφυλάξεις στην συσκευασία του προϊόντος όταν η χρήση γίνεται από παιδιά.
Η CI δηλώνει:«Η περίπτωση αυτή δείχνει μέχρι που μπορεί να φθάσουν κάποιες φαρμακοβιομηχανίες προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις των προϊόντων τους, πως η απευθείας στον καταναλωτή διαφήμιση μπορεί να προωθεί την αλόγιστη χρήση φαρμάκων και πως τα κενά στη νομοθεσία μπορούν να ενισχύσουν την ανεύθυνη εταιρική συμπεριφορά. Αυτή η εταιρεία είναι ο μεγάλος μας νικητής για ανεύθυνη συμπεριφορά για το 2007.»

To νέο INKA καλεί τις λειτουργούσες στην Ελλάδα πολυεθνικές εταιρίες να σέβονται και να τιμούν τους Έλληνες καταναλωτές μην χρησιμοποιώντας ποτέ αντίστοιχες πρακτικές που εφαρμόστηκαν σε άλλες χώρες. Στόχος μας είναι να δραστηριοποιηθούμε και να εφαρμόσουμε μεθόδους ελέγχου και ενημέρωσης των καταναλωτών για τυχόν αθέμιτες και παράνομες πρακτικές που παραπλανούν τους Έλληνες καταναλωτές εφαρμοζόμενες από οποιαδήποτε εταιρία η οποία δραστηριοποιείται στον ελλαδικό χώρο

Τα ανωτέρω στοιχεία, αλλά και ολόκληρη η σχετική έκθεση της Consumers International (CI) είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα της Consumers International (CI): www.consumersinternational.org

1 σχόλιο:

ΠΡΕΖΑ TV είπε...

Κεχασατε τη Marfin Bank...Εναν μηνα με ταλεπορησαν για να μου βγαλουν εξολφητικο δανειου....